Maria Montessori – autorka słynnej metody przedszkolnego wychowania dzieci – uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczności i twórczości dziecka. Dlatego w 1907 roku stworzyła Casa dei Bambini (dom dzieci), żeby umożliwić im wszechstronny rozwój – fizyczny, duchowy, kulturowy i społeczny. Idee zapoczątkowane przez nią są kultywowane do dziś – we współczesnych przedszkolach.
W Ślimaczku stosujemy elementy tej pedagogiki w wybranych zakresach, opisanych poniżej.
Maria Montessori była przekonana o niezwykłych możliwościach poznawczych dzieci. Uważała, że gdy tylko zapewnić im odpowiednie warunki, będą uczyć się same z siebie, bez konieczności stosowania przymusu. Nauczyciel niczego dziecku nie powinien narzucać – nie zmusza go do jedzenia, spania itd. Dziecko ma swobodny wybór, nad czym będzie pracować. Nauczyciel mu w tym asystuje. Pełni rolę pośrednika pomiędzy dzieckiem, a otoczeniem. Przygotowuje dziecku otoczenie w przedszkolu. Jeżeli dziecko chce malować farbami, nauczyciel może mu pomóc nałożyć fartuszek, ustawić sztalugę, przynieść wodę z łazienki itp.
W Ślimaczku dzieci oprócz tradycyjnych zabawek mają również do dyspozycji specjalnie dla nich przygotowane przedmioty użytku codziennego oraz materiały rozwojowe dostępne w poszczególnych strefach.
W naszym przedszkolu bardzo ważna jest nauka samodzielności. Dzieci wykonują tutaj praktycznie wszystkie czynności same – nakrywają do stołu i sprzątają po posiłku, pomagają w karmieniu żółwi, sprzątają po zajęciach, uprawiają ogródek przedszkolny. Wszystkie sprzęty, z których dzieci korzystają, są na odpowiedniej wysokości i właściwie dobrane, by nie zrobiły sobie krzywdy.
Nauka w przedszkolu
W naszym przedszkolu dzieci uczą się pisać, czytać i liczyć. W odróżnieniu od tradycyjnego przedszkola Montessoriańskiego, nauczyciel organizuje zajęcia, tak jak w tradycyjnym przedszkolu. Dziecko ma jednak wybór. Jeżeli nie czuje się gotowe, może wybrać inną czynność, o której samo decyduje. Grupa zbiera się razem rano, na powitanie, do którego siada „na elipsie”, a także podczas posiłków.
W przedszkolach są zwierzęta – dwie pary żółwi. Dzieci, opiekując się nimi, uczą się odpowiedzialności i empatii.
W Ślimaczku wszyscy używamy języka Porozumienie bez Przemocy. Jest to model komunikacji NVC (Nonviolent Communication), pomysł amerykańskiego psychologa i terapeuty Marshalla Rosenberga na skuteczną, pozbawioną agresji komunikację z innymi. Bywa nazywany językiem serca lub językiem empatii.
„Kiedy przyjrzymy się dokładnie naturalnemu rozwojowi, możemy go opisać również jako stopniowe osiąganie coraz większej niezależności.”
„Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle.”
To tylko dwa spośród wielu myśli Marii Montessori, które charakteryzują metody naszej pracy.
Pracujemy na autorskim programie opieki nad dzieckiem z elementami pedagogiki Marii Montessori co oznacza, że:
- jesteśmy otwarci na dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i szanujemy indywidualne tempo rozwoju każdego dziecka
- dostosowujemy otoczenie do faz rozwojowych dziecka
- w pracy z dziećmi wykorzystujemy pomysłowe, oryginalne, kształcące pomoce rozwojowe
- w naszym przedszkolu Twoje dziecko nie stanie się ideałem, lecz osiągnie optimum swoich możliwości
- nasi nauczyciele pomagają lecz nie wyręczają
- zapewniamy poczucie stabilności, bezpieczeństwa i rytmu
- pamiętamy, że Twoje dziecko lubi eksperymentować
- wiemy, że Twoje dziecko lubi eksperymentować
- dbamy o kulturalny rozwój Twojego dziecka
- pomagamy odnaleźć się każdemu dziecku w świecie savoir-vivru
- stosujemy nowoczesne metody nauczania i tradycyjne wychowanie bez przemocy, budując poczucie własnej wartości dziecka na zasobach, a nie na deficytach
- wspólnie z dziećmi zastanawiamy się, w jaki sposób zadbać o naszą planetę, a nasze plany wcielamy w przedszkolne życie
- uprawiamy ogródek przedszkolny